Ajankohtaista | Tilaajille | Uutiset

ELY-keskukset loppuvat

TEKSTI KUHMOISTEN SANOMAT

ELY-KESKUSTEN toiminta päättyy vuoden 2025 lopussa ja uudet elinvoimakeskukset aloittavat toimintansa heti tammikuun ensimmäisenä päivänä. Kymmenen alueellista elinvoimakeskusta perustetaan nykyisten 15 ELY-keskuksen pohjalta.

Elinvoimakeskuksiin siirtyy suurin osa ELY-keskusten tehtävistä. Elinvoimakeskukset hoitavat muun muassa elinkeinoihin, maaseutuun, liikenteeseen, ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Uudistuksen myötä ELY-keskusten ympäristön lupa- ja valvontatehtävät siirtyvät perustettavaan Lupa- ja valvontavirastoon sekä julkisen henkilöliikenteen tehtävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.

Elinvoimakeskukset tuntevat alueiden tarpeet ja toimivat paikallisesti tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Niiden toiminta perustuu monialaisuuteen. Elinvoimakeskusten tehtävänä on tukea alueidensa vahvuuksiin ja erityispiirteisiin perustuvaa kehittämistä yhteistyössä kumppaniensa kanssa.

Uudistuksen tavoitteena on luoda monialainen valtion aluehallinto, joka sujuvoittaa kansalaisten ja yritysten palveluja. Valtion aluehallinnon uudistus perustuu pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan.

KategoriatAjankohtaistaTilaajilleUutiset

Kommentoi

Nimi ja sähköpostiosoite tulee vain toimituksen käyttöön. Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt tietosuojaselosteen.