Ajankohtaista | Tapahtumat | Urheilu | Uutiset

Kuhmoisissa on jotain maailman parasta – ja se meinaa monilta unohtua

Juhani Virtanen tuntee Ouninpohjan kuin omat taskunsa. Miehen...
Juhani Virtanen tuntee Ouninpohjan kuin omat taskunsa. Miehen varhaisimmat rallimuistot ovat lapsuudesta ja Hankirallista. – Tuolloin Jyrkysen seinässä oli lappu, että tästä laskee ralli illalla. Ei kukaan meille mitään muuta ilmoittanut. Virtanen on perinteisesti sallinut rallikansan telttailla pihassaan. – Se on hauskaa porukkaa, nautin niistä hetkistä paljon, Virtanen sanoo.

TEKSTI & KUVAT KATJA SIRVIÖ

Mitään sanomattoman näköistä hiekkatietä riittää kilometrikaupalla. Sen varsia reunustavat pääasiassa suomalainen sekametsä sekä miestä korkeammat pajukot, joiden lehdet eivät suinkaan ole vihreät vaan tiepölyn vuoksi harmaat. Siellä täällä vilahteleva vesistö toki kaunistaa maisemaa, ja talojen ja mökkien pihat vaikuttavat viihtyisiltä.

Tällaista tietä luulisi olevan – ja onkin – Suomen kartalla aivan riittämiin, jos ei jopa älyttömästi. Juuri tämä pätkä, neljäntien (Ouninpohjantien, Ouninpohjan, Oksukulmantien, Salinmäentien) pätkä on kuitenkin lajissaan paras. Ja täynnä tarinoita.

– Jos ajat sinne päin, niin siellä on niitä ulosajopaikkoja parikymmentä. Gardemaister (Toni) ja Sordo (Daniel) ajoivat tuossa kallioleikkaukseen (vuodet olivat 2001 ja 2006). Tuossa Basti (Sebastian) Lindholm kaatoi 206 pösön (2004), Rovanperä (Harri) on ajanut tuossa kohtaa 206 pösön ulos (2003), Tero Nieminen listaa ja sormi käy kartalla.

Ilkka Savijärven kirjassa Puukkoinen – kylä Isojärven reitillä sivulla 214 on kuva maailmankuulusta tilanteesta.

– Tuo kaveri olisi viime vuonna kuollut, jos olisi tuossa ollut. Siinä kohtaa vihreä Renault pyöri seitsemän kertaa ympäri. Tuli tuosta yli ja tippui tänne ojaan, Juhani Virtanen sanoo ja osoittaa miestä kuvan oikeassa reunassa.

Mustavalkoisessa kuvassa on Mini konepelti auki.

– Minä seisoin tässä ja näin, kun konepelti aukesi. Ensin tulee mutka tuolta ylhäältä, sitten on tasaista, pieni nyppy ja kun se siinä hyppäsi, niin se aukesi, Virtanen muistelee.

Auennut konepelti kuului Timo Mäkiselle. Oli vuosi 1967 ja näkyvyyden peittäneestä konepellistä huolimatta Mäkinen ajoi pikataipaleen kolmanneksi nopeimman ajan.

Kuuluisa keltainen talo on juuri Jämsän puolella, pitäjän ja maakunnan raja on hypylle noustessa. Ralliautot saattavat lentää ”keltaisen talon hypyllä” ilmassa yli 50 metriä, siksi kuvaajat suosivat paikkaa.

Ouninpohjan erikoiskoe nousee esiin aina, kun puhutaan koko MM-rallisirkuksen parhaista erikoiskokeista. Onpa se saanut maailman viidenneksi pelottavimmankin erikoiskokeen tittelin.

Tänä vuonna erikoiskoe on noin 23 kilometriä pitkä. Tuttuun tapaan se alkaa Jämsästä ja päättyy Jämsään, mutta hieman alle kymmenen kilometriä ajetaan Kuhmoisten puolella. Kuhmoisissa ajettava tieosuus tunnetaan nykyisin nimellä Ouninpohja. Vai tunnetaanko?

– Kuhmoisten osuus on ollut seitsemän vuotta nimeltään Ouninpohja, mutta ei sitä Google Mapsikaan tiedä. Ouninpohjantie menee Jämsän alueella, Nieminen kertoo.

Ralliväelle Ouninpohjan erikoiskoe kulkee Jämsässä. Kuhmoisten Sanomien toimituskin saa asiasta vuosittain napakkaa palautetta: ”Luulo Ouninpohjan kuulumisesta Jämsään istuu kummallisen sitkeästi myös kuhmoislaisissa. Ehkä jopa paikalislehden toimittajissa? Jämsäläiset ovat saaneet vapaasti omia Ouninpohjan rallimielessä, eikä AKK:n pomoillekaan ole väliä, missä kuntien ja maakuntien rajat kulkevat.”

AKK on suomalaisen autourheilun kattojärjestö.

Virtanen ja Nieminen kohauttavat olkiaan moisille puheille.

– Emme me kyllä koskaan ajatelleet, ajetaanko Jämsässä vai Kuhmoisissa.

Virtanen asuu Ouninpohjassa, Niemisellä on vieressä mökki. Kaksikko ei ole enää vuosiin osallistunut erikoiskokeen järjestämiseen muuten kuin huolehtimalla omasta tontistaan.

Kuva Ilkka Savijärven kirjasta.

Voisi luulla, että Ouninpohjan kaltaisella perinteikkäällä erikoiskokeella järjestelyt sujuisivat ilman sanomista, mutta niin ei ole. Katselualueita reunustavien oranssien aitojen paikka puhuttaa vuodesta toiseen.

– Mitään ohjekirjoja ei ole. Kukaan ei anna mitään mittoja, joiden mukaan toimitaan. Alueita aidataan mielivaltaisesti. Juuri viikonloppuna pääsin väliin, kun aitoja oltiin vetämässä koivikkoon 20 metriä viime vuotta kauemmas, Nieminen manailee.
Siinä olisi mennyt hyvät katselupaikat 200 rallifanilta.

Eräänä vuonna Nieminen sai pihaansa vieraaksi FIA:n (kansainvälinen autourheiluliitto) turvallisuusvastaavan Michéle Moutonin, joka kehui katselupaikkaa. Seuraavana vuonna sama paikka oli järjestysmiehen mielestä vaarallinen.

– Sanoin, että Moutonin mielestä se oli viime vuonna ihan hyvä, joten eiköhän me sovita, että se on sitä nytkin. Ja niin sovittiin, Nieminen toteaa

Tänä vuonna Ouninpohjan erikoiskoe ajetaan poikkeuksellisesti sunnuntaina, Ounintaina. Päivän kaikki toiminnot, myös palkintojen jako, keskittyvät Ouninpohjan alueelle. Nieminen epäilee, että väkeä tulee totuttua vähemmän.

– Tänne eivät tule juhlijat, vaan pelkästään katsojat. Ulkomaalaisia tulee paljon. Ranskalaisia, latvialaisia, virolaisia, ja nyt Oliver Solberg tuo myös ruotsalaisia ja norjalaisia.

Suomalaispilotti Kalle Rovanperä ei ole vielä kertaakaan juhlinut Jyväskylän MM-rallin voittoa. Eikä juhli nytkään, uskotaan Ouninpohjassa.

– Ei ole Kallen vuosi, on hän niin huonosti ajanut. Sébastien Ogier tai Ott Tänak vie.

KategoriatAjankohtaistaTapahtumatUrheiluUutiset

Kommentoi

Nimi ja sähköpostiosoite tulee vain toimituksen käyttöön. Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt tietosuojaselosteen.